قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سرخط خبرها
خانه / روانشناسی / نشانه های جسمانی افسردگی

نشانه های جسمانی افسردگی

ممكن است نسبت به علایم جسمانی ناشی از افسردگی بیاطلاع باشیم. در زیر به برخی از مشكلات و علایم جسمانی بخشهای مختلف بدن اشاره میشود.

نشانه های جسمانی افسردگی

سر و گردن

مشكلاتی مانند سردرد، خستگی و گرفتگی گردن و سرگیجه ممكن است دلایل بیشماری از قبیل استرس و تنش داشته باشد. اگر ضربهای به سر شما وارد نشده باشد یا به طور معمول به سردرد مبتلا نباشید، سردرد، گرفتگی و دردهای گردن شما میتواند علامتی از افسردگی باشد. اگر شما مستعد افسردگی باشید، در هنگام افسردگی سردردتان بدتر میشود. افسردگی باعث تأكید بیشتر فرد بر موارد منفی میگردد (این مسأله یكی از علایم افسردگی است) فرد افسرده درد را شدیدتر از حالت عادی احساس میكند.

گرچه تعداد كمی از سردردها، مربوط به بیماریهای كشنده میباشند، اما اگر سردرد شما بسیار شدید و یا با علایمی مانند تهوع و استفراغ همراه باشد بلافاصله به پزشك خود مراجعه كنید. از دیگر علایم شایع افسردگی بیخوابی است كه میتواند باعث ایجاد كمبود انرژی و كندی حركتی بدن شود و به شكلی كه روز را به شب رساندن به عملی طاقتفرسا تبدیل میشود. اگر شما در زندگیتان استرس دارید آن نیز میتواند تأثیرات جسمانی برایتان داشته باشد. در مجموع استرس و افسردگی میتوانند به خستگی و بیخوابی منجر گردند. ثبت روزانه علایم در یك دفترچه یادداشت میتواند به شما در شناسایی الگویتان و درك آنچه ممكن است باعث شروع علایمتان باشد كمك نماید.

سینه

دردهای سینه، تپش قلب، دردهای كتف و سرشانه میتوانند از علایم افسردگی و اضطراب باشند كه متخصصین، آن را (افسردگی مضطرب) مینامند در صورت وجود این علایم باید مشكلات قلبی بررسی شوند و اگر مشكل قلبی مطرح نباشد این علایم میتواند مربوط به سوزش سردل، افسردگی و یا اضطراب باشد. مطالعات نیز نشان میدهند یك ارتباط پیچیده و بیولوژیك بین اضطراب، افسردگی و قلب وجود دارد.

افسردگی خطر بیماری قلبی را افزایش میدهد یكی از دلایل این است كه افسردگی باعث تغییرات بیولوژیك میشود كه بر لخته شدن خون و دیگر عوامل مرتبط قلبی اثر میگذارد و میتواند عواملی را كه به مشكل قلبی منجر میگردند، تشدید نماید. استرس یا حمله پانیك نیز میتواند باعث ترشح هورمونهای استرس مانند كورتیزول (كه بخشی از ترشح آن از واكنشهای طبیعی بدن محسوب میگردد) شود كه این هورمونها علایمی مانند سینه درد، تپش قلب و كتف دردی ایجاد میكند كه ظاهراً مانند یك حمله قلبی احساس میشود. این افزایش ناگهانی هورمونهای استرس نیز خطر مشكلات قلبی را افزایش میدهد

دست و بازوان

در صورت بروز درد در انگشتان و دست، ابتدا مشكل آرتروز به ذهن میرسد در صورتی كه این دردها میتواند از علایم افسردگی باشد. افسردگی به روی همان مسیرهایی كه در انتقال پیامهای درد درگیرند، تأثیر گذار میباشد. بنابر این بروز دردهای خفیف یا دردهایی در مفاصل میتواند از علایم افسردگی باشد

شكم

مشكلات گوارشی، دردهای معده و تغییرات در اشتها میتواند علل مختلفی از قبیل زخم روده، برگشت غذا به مری، سنگ صفرا، مشكلات رژیمی، ورزش نكردن یا استرس داشته باشد. اما میتواند از علایم افسردگی نیز باشد. وقتی مردم افسرده هستند گاهی دچار مشكلات گوارشی مانند تهوع و یبوست میشوند. بخشی از آن به این دلیل میباشد كه روده، همانند مغز دارای گیرندههای سرتونین و نوراپی نفرین میباشد. در مجموع نگرانی،‌اضطراب و استرس میتوانند منجر به مشكلات رودهای گردند. افزایش یا كمبود اشتها در افراد افسرده نیز میتواند منجر به كندی عملكرد رودهها و نهایتاً باعث مشكلات شكمی گردد

پاها

اگر مشكلات پا بر اثر صدمات، كشیدگی یا رگ به رگ شدن نباشد میتواند با افسردگی و دردهای جسمانی ناشی از آن مرتبط باشد. افسردگی توجه فرد را به دردهای خفیفی كه تا كنون نادیده گرفته میشدند معطوف میدارد و این درد و ناراحتی، را افزایش میدهد. افسردگی همچنین میتواند ناراحتیهای مشابهی را ایجاد كند. بخشی به این دلیل كه افراد افسرده انگیزهای برای ورزش كردن ندارند بدنشان ضعیف میشود و این وضعیت زمینه را برای درد بیشتر مستعد میسازد.

پشت

تقریباً همه افراد زمانی در طول دوره زندگی خود گرفتگیهای عضلانی را تجربه كردهاند. برخی از دردها و اسپاسمهای خفیف كه ناشی از صدمات فیزیكی نباشند میتوانند از علایم افسردگی محسوب گردند. افراد افسرده بیشتر به دردهای آزاردهندهای كه تا كنون نادیده گرفته میشدند، توجه دارند و آنها را تشدید مینمایند. شاید به این دلیل كه افراد افسرده انگیزهای برای ورزش ندارند،‌ این وضعیف با تضعیف بدن زمینه را برای درد بیشتر فراهم مینماید.

به نظر میرسد افسردگی با عدم تعادل شیمیایی در مغز مرتبط باشد. این مسئله در این كه شما درد را چگونه احساس میكنید نقش مهمی دارد. برخی از متخصصین معتقدند كه افسردگی میتواند در شما به نسبت سایرین دردهای متفاوتی ایجاد كند. در بیشتر موارد درمان افسردگی از طریق رواندرمانی یا دارو درمانی و یا تركیبی از این دو مشكل جسمانی شما را حل خواهد كرد.

شما در بیان وضعیت خود به پزشك حتماً علایم جسمانی را مد نظر داشته باشد. این علایم نیز به درمان نیاز دارند. برای مثال اگر شما بیخوابی داشته باشید، پزشك با تجویز یك داروی ضد اضطراب به شما كمك میكند، با آرامش و راحتتر بخوابید.

زمانی كه درد و افسردگی با هم تظاهر مینمایند گاهی تسكین درد شما به افسردگیتان كمك مینماید و بالعكس. برخی از داروهای ضد اضطراب از قبیل fluoxetin و citalopram ممكن است به دردهای مزمن شما كمك نمایند. همچنین دیگر درمانها مانند رواندرمانی شناختی رفتاری میتواند شیوههای مقابله با دردهایتان را به شما آموزش دهد و در بهبود آنها مؤثر باشد.

گردآوری و تنظیم : گروه روانشناسی توصیه

منبع : آتا ایران

درباره ی Abtin

Abtin

مطلب پیشنهادی

مردهای مورد پسند خانم ها

مردهای مورد پسند خانم ها

بارها شنیده‌ایم که مردهای متاهل مردهای مجرد را نصیحت می‌کنند که رمز یک ازدواج موفق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.