قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سرخط خبرها
خانه / سلامت / تغذیه واقعا می تواند استرس را کاهش دهد؟

تغذیه واقعا می تواند استرس را کاهش دهد؟

با افت قندخون برخی هورمون ها نظیر هورمون استرس در بدن ترشح می شوند تا قند را حفظ کنند و حالتی شبیه شرایط و حالت های استرس در ما رخ می دهد.

تغذیه واقعا می تواند استرس را کاهش دهد؟

نقش تغذیه در کاهش استرس

استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی امروزی است، بنابراین مدیریت استرس از مهم ترین تکنیک هایی است که باید یاد بگیریم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید با تغذیه صحیح می توان تا حدودی عوارض استرس های روزانه را کم کرد.

 

تغذیه چقدر در کاهش استرس موثر است؟

استرس معمولا در اثر عوامل محیطی بروز می کند و اگر این عوامل شدید باشند، نباید انتظار داشت که با تمهیدات تغذیه ای فردی ناآرام را به فردی آرام و بی استرس تبدیل کرد. اما باید بدانید عادات بد غذایی و تغذیه نادرست می تواند توان ذهنی را در مواجهه با عوامل استرس زا کاهش دهد و در نتیجه مدیریت شرایط استرس زا کم می شود و این مساله به ضرر فرد است. همچنین تغذیه خوب و درست به فرد کمک می کند از حداکثر توانایی روانی و جسمی خود بهره بگیرد و با شرایط استرس زا بهترین مقابله را داشته باشد.

مهم ترین اصل، داشتن نظم غذایی است زیرا بی نظمی غذایی خود استرس زاست. داشتن تنوع غذایی اصل مهم دیگر است. میوه ها و سبزی ها به خصوص انواع رنگی شان ، منابع غذایی کربوهیدرات های پیچیده، املاح معدنی و برخی دمنوش ها نیز به کاهش استرس کمک می کنند. میوه و سبزی ها غنی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال ها (مواد شیمیایی حیاتی گیاهی) هستند که در تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس نقش دارند.

 

آووکادو بخورید

در این میان  آووکادو به دلیل ترکیبی که دارد، بسیار مفید است. این میوه چرب گرمسیری به دلیل داشتن اسیدهای چربخاص و پتاسیم به کنترل فشارخون که در شرایط استرس زا بالا می رود، کمک می کند. پتاسیم برخلاف سدیم که عموم مردم آن را به عنوان بالابرنده فشارخون می شناسند روی قطر رگ ها تاثیر می گذارد و فشارخون را پایین می آورد.

 

قندهای ساده ممنوع

نکته مهم دیگر کاهش مصرف قندهای ساده است. در واقع هر چه قندهای ساده بیشتری مصرف کنیم، قندخون سریع بالا و سپس پایین می آید. با افت قندخون برخی هورمون ها نظیر هورمون استرس در بدن ترشح می شوند تا قند را حفظ کنند و حالتی شبیه شرایط و حالت های استرس در ما رخ می دهد. در این شرایط معمولا افراد سعی می کنند شیرینی بخورند تا آرامش خود را بازیابند. به مرور شخصی که این روش را پیش می گیرد به مواد قندی معتاد می شود و با آن آرامش می یابد.

 

پتاسیم فراموش نشود

املاح معدنی به خصوص پتاسیم، روی، مس و آهن در تولید میانجی های عصبی ضروری است. کمبود این املاح به خصوص آهن در کاهش توانایی های ذهنی موثر است و در ضمن می توانند توان فرد را در مقابل بسیاری از عوامل استرس زا کاهش دهند.برای تامین املاح معدنی و همچنین برخی ویتامین ها مانند E، B و اسیدهای چرب ضروری مغزها بهترین تغذیه سالم زندگی سالم – غذایی هستند.

 

گردآوری و تنظیم: گروه سلامتی توصیه

منبع: آکا ایران

درباره ی Abtin

Abtin

مطلب پیشنهادی

معجزه ای به نام مویز

معجزه ای به نام مویز

معجزه خوردن ۲۱ عدد مویز به صورت ناشتا     به کار گرفتن توصیه های …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *