قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سرخط خبرها
خانه / سلامت / میوه های مفید برای قلب

میوه های مفید برای قلب

به عقیده دانشمندان اغلب این بیماران روزانه چندین دارو مصرف می كنند كه موجب دفع پتاسیم از بدنشان می شود و چون كمبود این ماده مغذی می تواند با حملات قلبی همراه باشد، خوردن مواد غذایی كه منبع پتاسیم هستند، بسیار ضروری است.

 

میوه های مفید برای قلب

به عقیده دانشمندان اغلب این بیماران روزانه چندین دارو مصرف می كنند كه موجب دفع پتاسیم از بدنشان می شود و چون كمبود این ماده مغذی می تواند با حملات قلبی همراه باشد، خوردن مواد غذایی كه منبع پتاسیم هستند، بسیار ضروری است.
از آنجایی كه كلسترول ، فشار خون و هموسیستین بالا، زمینه ساز بروز بیماری های قلبی هستند، مصرف طالبی به دلیل دارا بودن مواد مغذی كه برای كنترل این سه عامل مورد نیاز است، مفید بوده و در حفظ سلامت قلب موثر شناخته شده است.
مطالعات نشان داده است مصرف یك فنجان آب طالبی در روز به میزان 25 درصد احتمال بروز فشار خون را كاهش می دهد. طالبی یكی از بهترین میوه ها برای حفظ سلامت قلب است.
همچنین بررسی ها نشان داده است افرادی كه ویتامین C، بتا كاروتن و اسید فولیك را در مقادیر مورد نیاز دریافت می كنند، سطح این تركیب در خونشان پایین تر است. بطوری كه خوردن مواد غذایی كه منابع این مواد مغذی محسوب می شوند، در مدت 4 هفته به میزان 11درصد، سطح این فاكتور را كاهش داده است.
گفتنی است ویتامین C بالایی كه در طالبی وجود دارد به همراه بتا كاروتن، احتمال بروز سرطان هایی نظیر سرطان ریه، سینه، مثانه، روده بزرگ، معده و لوزالمعده را در افراد مستعد كاهش می دهد. این دو ماده مغذی (ویتامین C و بتاكاروتن) با فعالیت آنتی اكسیدانی كه دارند، از فعالیت تخریبی رادیكال های آزاد جلوگیری كرده و مانع تشكیل غدد سرطانی می شوند.

هر فردی باید مراقب سلامتی خود باشد. برای داشتن بدنی سالم باید به تغذیه مناسبی داشته باشیم و به مقدار كافی ورزش كنیم.
مصرف مواد غذایی طبیعی مانند آجیل و خشكبار ، میوه ها، سبزی ها و غلات در حفظ سلامتی بسیار موثرند.
میوه های خشك سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند ویتامین ها ، املاح و آنزیم ها هستند. به راحتی هضم می شوند و باعث تصفیه خون و پاكسازی معده و روده می گردند.
بیماری هایی كه در اثر مصرف غذاهای مصنوعی به وجود می آیند، می توانند با مصرف میوه ها بهبود یابند.
میوه های خشك و آجیل، هر چند از نظر اندازه كوچك هستند، ولی بسیار مقوی هستند و اثرات درمانی زیادی دارند.

میوه ها به دو صورت خشك می شوند:
1- به طور طبیعی
2- با دستگاه، مثل دستگاه خشك كن مواد غذایی
كشمش، خرما و آلو خشك نمونه هایی از این ها هستند. سایر میوه هایی كه می توان آنها را خشك كرد شامل: سیب، زردآلو، موز، توت، كیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت فرنگی، گوجه فرنگی و خرمالو است.
میوه های خشك را می توان برای مدت زمان طولانی نگهداری كرد، بنابراین جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن است، مثل مصرف آلو یا آلبالو خشك در زمستان.
خشك كردن میوه، راه مناسبی برای نگهداری آن در خارج از یخچال است، پس نیازی به یخچال نیست.
میوه های خشك منبع غنی ویتامین های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیك اسید و نیز املاحی مثل كلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند.
هر 100 گرم میوه خشك تقریباً 250 كالری انرژی و 1 تا 5 گرم پروتئین دارد.
در اثر كاهش آب موجود در میوه در طی فرآیند خشك كردن (تقریباً 7 قسمت از 8 قسمت آب آن از بین می رود)، میوه خشك شده طعم بهتری به خود می گیرد. اما باید توجه داشت حرارتی كه برای خشك كردن میوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حدود زیادی موجب از بین رفتن ویتامین C موجود در میوه می‌شود.
به میوه هایی كه در خارج از منزل(در صنعت یا مغازه ها) خشك می شوند، ماده ای بنام اكسید سولفور اضافه می كنند كه می تواند باعث بروز آسم در افراد حساس به آن شود. برای تثبیت رنگ میوه به آن سولفور می زنند.
میوه هایی كه به طور طبیعی و بدون افزودن سولفور خشك می شوند (مثل خشك كردن كشمش در سایه یا در مقابل آفتاب) دارای رنگ تیره تری نسبت به میوه تازه هستند، ولی طعم آنها به میوه تازه بیشتر شبیه است.
البته تا اندازه ای می توان رنگ بعضی میوه ها را بعد از برش دادن، با افزودن مقدار كمی از یك چاشنی قوی تثبیت كرد؛ مثلاً افزودن مقدار كمی آب لیمو ترش به تكه های بریده شده سیب.

میوه های مفید برای قلب

میوه‌ تازه بخوریم یا خشك شده؟

علی رغم فواید میوه های خشك، متخصصان معتقدند مهم‌ترین وجه تمایز میوه‌های خشك شده با میوه‌های تازه، تبخیر آبی است كه حاوی مقادیر قابل توجهی مواد مغذی است.
البته میوه‌های خشك شده برای مصرف در شرایط خاص مانند تغییر فصل یا استفاده در ورزش‌هایی مانند كوهنوردی كه امكان حمل وزن زیاد بار وجود ندارد، سودمند هستند.
پزشكان توصیه می‌كنند كه در صورت امكان حداقل روزی 2 لیوان میوه خرد شده متنوع مصرف شود. اما در صورتی كه این امكان وجود نداشته باشد، هر نصف لیوان میوه خشك شده، تقریبا با یك لیوان میوه تازه خرد شده برابر است. برای مثال زرد‌آلوی تازه از 86 درصد آب و 104 كالری انرژی تشكیل شده است. اما نیم لیوان زرد‌آلوی خشك شده 76 درصد آب و 212 كالری انرژی دارد.
با توجه به افزایش كالری میوه‌های خشك شده، در صورتی كه از رژیم لاغری پیروی می‌كنید، مصرف زیاد آنها توصیه نمی‌شود.
پزشكان خاطر نشان می‌كنند كه میوه‌های خشك باید در كنار میوه‌های تازه مصرف شوند و به هیچ وجه نمی‌توان میوه خشك را جایگزین میوه تازه كرد.
لذا برای داشتن بدنی سالم و نیرومند، همیشه به مقدار كافی میوه تازه و خشك بخورید.

نقد و بررسی

User Rating: Be the first one !

درباره ی Alim

Alim
دانشجوی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار از نویسندگان سایت توصیه هستم و به طراحی سایت و برنامه نویسی علاقه دارم , امیدوارم مطالب مفیدی برای شما فراهم کنم.

مطلب پیشنهادی

روش بند آوردن خون در 10 ثانیه

روش بند آوردن خون در 10 ثانیه

گاهی حوادثی رخ می دهد که منجر به خونریزی قسمتی از بدن میشود در این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.