قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سرخط خبرها
خانه / سلامت / توصیه هایی برای پیشگیری از آرتروز گردن

توصیه هایی برای پیشگیری از آرتروز گردن

آرتروز گردن یکی از بیماری‌هایی است که باید به درمان آن توجه کرد. معمولا در افرادی که دچار آرتروز می‌شوند، درد از گردن شروع شده و گاهی تا بازو هم ادامه پیدا می‌کند. حتی گاهی هنگام مطالعه، رانندگی زیاد یا کار با کامپیوتر درد از ناحیه گردن شروع شده و تا نوک انگشتان ادامه می‌یابد.

 

آرتروز گردن

 

البته باید مراقب دردهای بازو و دست بود تا مربوط به قلب نباشد، چرا که ریشه‌های عصبی که از گردن بیرون می‌آید تا دست ادامه دارد.

اما علت اصلی بروز آرتروز گردن این است که حرکت‌های ناگهانی زیاد به گردن می‌دهیم یا گردن‌مان را در یک وضعیت به مدت طولانی ثابت نگه می‌داریم.

گردن عضوی است که باید ورزش داده شود؛ برای پیشگیری از بروز آرتروز باید ورزش منظم و مرتب داشته باشیم و بخصوص حرکات به ۴ جهت اصلی را باید در دستور کار قرار دهیم.

آرتروز طی سال‌ها ایجاد می‌شود؛ غضروف‌ها پیر می‌شود و آرتروز به‌وجود می‌آید و ما با حرکت‌های ناگهانی و برداشتن جسم‌های سنگین باعث تشدید آن می‌شویم. برای جلوگیری از ابتلا به آرتروز گردن باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم، از جمله این که سیگار نکشیم، بالش کوتاه زیر سر بگذاریم و اگر درد گردن‌مان بسیار شدید بود با پزشک مشورت کنیم چرا که شاید احتیاج به درمان و مصرف دارو و فیزیوتراپی داشته باشد.

 

 

آرتروز

 

«ذبیح الله برجسته» افزود: زنان خانه ‌دار برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه هر یک ربع ساعت باید یک ‌بار به گردن استراحت داده و سر را به سمت عقب برگردانند، همچنین باید سطح کار خود را بالا آورده تا مجبور به خم کردن سر و گردن نباشند.

وی گفت: زنان خانه‌ داری که هنگام انجام کارهای خانه به‌ مدت طولانی سر خود را به سمت پایین نگه ‌می ‌دارند در معرض ابتلا به آرتروز گردن قرار دارند.
وی ادامه داد: زمان بروز آرتروز گردن پس از ۴۰ سالگی است و این در حالی است که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی در فعالیت ‌های روزانه، سن ابتلا به آرتروز کاهش می‌‌یابد.
برجسته افزود: خم نگه ‌داشتن سر به طرف پایین در طول روز به‌ مدت طولانی موجب ایجاد فشار به مهره‌‌های گردن و دیسک بین مهره‌‌ها شده و آرتروز گردن را به‌ دنبال خواهد داشت.
این فیزیوتراپیست خاطرنشان کرد: گردن، گذرگاه عصب ‌های حسی بسیار مهم است که به سر و صورت ختم می‌‌شوند. ستون فقرات در گردن شامل ۷ مهره است که قابل حرکت هستند و این امکان را به ما می‌ دهند که گردن خود را به اطراف بگردانیم.
وی ادامه داد: گردن به ‌دلیل نرمی و قابلیت انحناء به آسانی می‌ تواند در مواقع زمین خوردگی یا تصادف صدمه ببیند و چون گردن ایستگاهی برای گذشتن رگ‌‌های مهم و حساس به سر و مغز است لذا آسیب گردن سبب قطع جریان خون و مشکلات حسی می‌‌شود.
وی با بیان این مطلب که علل گردن ‌درد متعدد است و بیشترین و مهم ‌ترین آن با برخی مشاغل ارتباط دارد، گفت: در رانندگان کامیون، اتوبوس و افرادی که مرتب رانندگی می‌‌کنند امکان ابتلا به گردن ‌درد بیشتر است. بعضی افراد که با ماشین‌‌های سنگین حرکت می‌ کنند یا مجبور به بلند کردن بارهای سنگین هستند و با حرکت شدید و محکم شانه ‌ها این عمل را انجام می‌‌دهند ممکن است دچار کوفتگی ماهیچه‌‌های گردن شوند.
برجسته اضافه کرد: سائیدگی و پوسیدگی، پوکی استخوان ‌ها در سنین بالا و وجود آرتروز که تعداد زیادی افراد دچار آن هستند، باعث ازبین رفتن فاصله بین استخوان‌‌ها شده و گردن درد ایجاد می‌ کند.
وی تاکید کرد: ورزش‌های غلط، گذاردن سر بر بالش‌های سفت و بلند و حرکت شدید سر و گردن به طرف جلو از جمله عوامل ایجاد کننده دردهای گردن هستند.

 

 

علل درد گردن

۱- وجود استخوان یا مفصل غیرطبیعی در ناحیه گردن

۲- وارد شدن آسیب و ضربه به گردن

۳- وضعیت نامناسب گردن (مثلاً موقع مطالعه یا کارکردن با کامپیوتر)

۴- تومور

۵- کشش سفت عضلات گردن

 

علل درد شانه

۱- کشیدگی شانه در اثر فشار زیاد به آن

۲- ورم و التهاب تاندون های شانه در اثر استفاده زیاد از آن

۳- بی ثباتی و محکم نبودن مفصل شانه

۴- دررفتگی استخوان یا مفصل شانه

۵- شکستگی استخوان بالای بازو یا ناحیه یقه

۶- شانه بی حرکت (یک نوع مشکل شانه)

۷- تحت فشار بودن اعصاب (به نام رادیکولوپاتی)

روش های تشخیص علت درد گردن و شانه

۱- پرتونگاری با اشعه ایکس

۲- ام آر آی  (MRI)

۳- میلوگرافی

۴- سی تی اسکن

 

درمان درد گردن و شانه

۱- مصرف داروهای ضد التهاب

۲- استفاده از داروهای شل کننده عضلات و حتی داروهای ضد افسردگی، بسته به منبع ایجاد درد

۳- استفاده موضعی از گرما یا سرمای مرطوب

۴- تزریق موضعی داروهای کورتیکوستروئید اغلب برای بهبود آرتریت شانه مفید است.

۵- حرکات ورزشی مخصوص برای درد گردن و شانه تحت نظر فیزیوتراپ

۶- مواقعی که ریشه اعصاب و نخاع باعث ایجاد درد می شوند، انجام اعمال جراحی لازم است.

هر یک از روش های درمانی ذکر شده در بالا باید تحت نظر پزشک متخصص و با تجویز ایشان، انجام شوند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

درد گردن اغلب اوقات نیاز به درمان پزشکی ندارد. ولی در موارد زیر باید سریعاً به پزشک مراجعه نمود:

۱- درد از قسمت گردن به سمت شانه و بازو کشیده شود.

۲- احساس بی حسی یا ضعف در قسمت بازو و دست ها

۳- تغییر عادات دفع ادرار و مدفوع

۴- عدم توانایی در لمس قسمت زیر چانه تا قفسه سینه به علت درد شدید

 

 

ورزشهای مناسب برای پیشگیری و درمان گردن درد مزمن

۱- گردن را ضمن سفت کردن عضلات آن به سمت عقب، چپ و راست حرکت دهید. از حرکات چرخشی گردن و سر خودداری کنید.

۲- مستقیم روی صندلی به صورت قائم بنشینید و دست راست خود را در پشت کمر قرار دهید. با دست چپ از پشت سر، قسمت راست سر خود را گرفته و به طرف چپ بکشید. شما احساس کشش در قسمت راست سر و گردن خود خواهید کرد. برای ۵ ثانیه سر خود را نگه دارید. این عمل را ۵ بار در هر حالت اجرا کنید. در بین ورزشها ۳ ثانیه استراحت کنید.

۳- روی صندلی مستقیما و بصورت قائم بنشینید و هر دو دست را در ناحیه پشت کمر حلقه کنید. شانه چپ خود را پایین آورده و سر خود را به طرف راست خم کنید. این حالت برای ۵ ثانیه حفظ شود. حالا بر عکس حالت قبل، شانه راست خود را پایین آورده و سر خود را به طرف چپ خم کنید. این حالت نیز برای ۵ ثانیه حفظ شود. برای هر طرف ۵ بار تکرار شود.

۴- مستقیما و در حالت نشسته کف دست خود را روی پیشانی قرار داده و پیشانی خود را به کف دست فشار بدهید. برای ۵ ثانیه آن را نگه دارید و سپس رها کنید.

۵- در حالت نشسته کف دست خود را در ناحیه پشت سر قرار دهید و سر را به کف دست فشار دهید. ۵ ثانیه نگه دارید. این ورزش را ۵ بار انجام دهید.

۶- کف دست را در یک طرف شقیقه گذاشته و شقیقه را به کف دست فشار دهید. ۵ ثانیه صبر و سپس رها کنید. این ورزش را ۵ بار انجام دهید.

۷- چهار دست و پا درحالیکه کف دستها و زانوها روی زمین باشند، قرار بگیرید. پشت خود را صاف نگه دارید و کم کم سر را درحالیکه به کف اتاق نگاه می کنید، خم کنید. سپس آهسته چانه خود را بالا آورده و در امتداد تنه قرار دهید. این ورزش را ۵ بار و هر بار با ۵ ثانیه مکث انجام دهید.

۸- روی یک تخت دراز بکشید و گردنتان را از پایین به بالا حرکت دهید.

۹- شانه ها و عضلات اطراف را تقویت نمایید، چرا که با افزایش قدرت و تحمل این عضلات، فشار کمتری روی مهره و دیسک های بین مهره ای وارد می شود:

الف: شانه هایتان را بالا ببرید و به گوشهایتان نزدیک کنید. ۵ ثانیه نگه دارید، سپس آزاد نمایید. این حرکت را روزی ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

ب: شانه هایتان را به سمت عقب حرکت دهید به طوری که کتف هایتان از پشت به یکدیگر نزدیک شوند. این حرکت را روزی سه مرتبه، هر مرتبه ۳۰ بار تکرار نمایید.

توصیه های ورزشی:

۱- ورزشها را از کم شروع کنید. در صورت تحمل ورزش و عدم درد هر هفته ۵ نوبت تعداد ورزشها را بیشتر کنید.

۲- زیاده روی نکنید و دستورات ورزشی را به همان اندازه داده شده انجام دهید.

۳- هر ورزشی را که باعث درد می شود، از تعداد آن کم کنید. در صورت تشدید درد، با پزشک خود مشورت کنید.

 

استفاده از گردن بند طبی:

استفاده از گردن بند طبی در کوتاه مدت با نظر پزشک معالج ممکن است در مراحل حاد بیماری کمک کننده باشد. اما استفاده بلند مدت باعث ضعف عضلات گردن شده و ممکن است باعث تشدید بیماری شود.

درباره ی Alim

Alim
دانشجوی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار از نویسندگان سایت توصیه هستم و به طراحی سایت و برنامه نویسی علاقه دارم , امیدوارم مطالب مفیدی برای شما فراهم کنم.

مطلب پیشنهادی

روش بند آوردن خون در 10 ثانیه

روش بند آوردن خون در ۱۰ ثانیه

گاهی حوادثی رخ می دهد که منجر به خونریزی قسمتی از بدن میشود در این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.