قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سرخط خبرها
خانه / روانشناسی / برای درمان افسردگی تان تلاش کنید

برای درمان افسردگی تان تلاش کنید

شاد بودن و رضایت از زندگی عنصری است که میتواند شما را در تمام امورتان یاری کند و یک قدم مثبت در پیشرفت شما باشد اما واقعاً چرا برخی از افراد در زندگی خود به حوصله و افسرده هستند و نمی توانند کارها را بدرستی انجام دهند ؟

happy-smill

گاهي حتي بدون هيچ دليلي بي‌حوصله و بدخلق هستيم. در اين مطلب فهرستي از کارهايي كه در اين‌ مواقع موثر است، براي شما آورده‌ايم. اين بار كه احساس بي‌حوصلگي کرديد و دست و دلتان به هيچ کاري نرفت، يکي از اين روش‌ها را امتحان کنيد. آنها مي‌توانند فقط ظرف چند دقيقه حال شما را بهتر کنند.

1.يك آلبوم قديمي را ورق بزنيد

يک راه سريع براي بهتر شدن خلق شما اين است که وقتي احساس افسردگي مي‌كنيد، عكس‌هاي قديمي خودتان، فرزندان يا عكس‌هاي ازدواجتان را نگاه كنيد. پژوهشگران دانشگاه اوپن انگلستان دريافته‌اند با ورق زدن يک آلبوم قديمي خيلي بيشتر از وقتي كه يك تكه شكلات مي‌خوريد، احساس شادابي خواهيد كرد. آنها تاثيرات بهتر شدن خلق افراد را پس از خوردن يك كيك شكلاتي، نوشيدني، تماشاي تلويزيون و گوش دادن موسيقي با ورق زدن آلبوم عكس‌هاي شخصي مقايسه كردند و دريافتند در بيشتر افراد، گوش دادن به موسيقي و خوردن شكلات هيچ تاثيري در بهتر‌كردن خلق ندارد و اثر نوشيدني و برنامه‌هاي تلويزيوني بسيار جزيي است پس عكس‌هاي خاطره‌انگيز را جلوي چشم قرار دهيد.

2.يک مشت آجيل بخوريد

هميشه در كشوي ميز كارتان مقداري آجيل داشته باشيد، زيرا آجيل نه تنها يك ميان وعده مغذي است بلكه مي‌تواند خلق شما را نيز بهتر كند. محققان دانشگاه پيتزبورگ عقيده دارند گنجاندن مواد غذايي سرشار از اسيدهاي چرب امگا3 مانند مغزها در رژيم غذايي مي‌تواند باعث بهتر كنار آمدن با مسايل و مشكلات و كاهش عوامل زمينه‌ساز افسردگي ‌شود. اين محققان براي اثبات ادعاي خود ميزان امگا 3 خون 106 نفر از افراد بزرگسال و سالم را اندازه گرفتند و سپس از آنها خواستند به تست‌هاي روان شناسی که ديدگاه آنها به زندگي را ارزيابي مي‌کرد، پاسخ دهند. نتايج جالب بود؛ نمره كساني كه سطح امگا3 خونشان بالا بود،
49 تا 58 درصد بالاتر از ديگران شد.

3.با عطر آرام شويد

براي اينکه در پايان يک روز سنگين کاري همچنان آرام و شاداب باشيد، در دفتر كارتان از شمع‌هاي معطر يا خوشبو‌كننده‌هاي طبيعي هوا استفاده كنيد. دانشمندان استراليايي با انجام يک پژوهش دريافتند افرادي كه مدت كوتاهي در معرض عطر گل سنبل يا رايحه پرتقال قرار مي‌گيرند، در مقايسه با كساني كه از اين بوهاي خوش محروم هستند، اضطراب كمتر و احساس آرامش بيشتري دارند.

4.پرده‌ها را کنار بزنيد

فقط خلق و خوي ما نيست که با نور خورشيد بهتر مي‌شود، اين نور روي ساعت بيولوژيک و خواب و بيداري ما هم اثر مي‌گذارد. مطالعه‌اي كه روي بيش از 450 زن انجام شد، نشان داد افرادي كه بيشتر از نورخورشيد (به خصوص صبح‌ها) بهره‌مند مي‌شوند، اخلاق و خواب بهتري دارند. نتايج مطالعه‌هاي زيادي نشان داده‌اند كساني كه در طول روز بيشتر در معرض نورخورشيد قرار مي‌گيرند، كمتر به اختلالات خواب و افسردگي دچار مي‌شوند. دكتر دانيل کريپکه، كارشناس نور و خواب از دانشگاه کاليفرنياي سن ديگو مي‌گويد: «نورخورشيد باعث هوشياري و نشاط مي‌شود. پس بهتر است صبحانه را نزديك پنجره، يعني جايي كه نورخورشيد بيشتر است، صرف كنيد. همچنين تجهيزات ورزشي‌ را در جايي كه نور كافي دارد قرار دهيد تا ضمن ورزش، از نور آفتاب هم استفاده كنيد.» دكتر آنتوني لويت، يكي از محققاني كه درباره نورخورشيد پژوهش انجام مي‌دهد، معتقد است: «اگر در نورخورشيد نرمش كنيد، مي‌توانيد فوايد آن را روي خلق و خو، خواب و هوشياري‌تان ببينيد.

5.قدم بزنيد

اگر در دفتر كارتان پنجره نيست، حتما براي استفاده از نورخورشيد، چند بار از اتاق بيرون برويد. دكتر جک رگلين، روان‌شناس از دانشگاه اينديانا مي‌گويد: «بهتر است زماني كه احساس افسردگی مي‌كنيد يا اينكه توان ذهني كافي براي تمركز روي كار نداريد، نرمش کنيد. نتايج مطالعه‌ها نشان مي‌دهند حتي نرمش ملايم مي‌تواند به ميزان چشمگيري باعث بهبود خلق شود. مي‌توانيد حركات فيزيكي ملايمي انجام دهيد كه بيشتر دوست داريد مثلا در پارك قدم بزنيد يا به گل‌هاي باغچه‌تان برسيد.» توجه داشته باشيد كه اين فعاليت‌ها فقط يك تفريح و استراحت ذهن محسوب مي‌شوند نه جايگزيني براي ورزش و هرگز نمي‌توانيد عصبانيت يا ناراحتي خود را يكباره از بين ببريد. به جاي اينكه مدام به آن موضوع ناراحت‌كننده فكر و باقي روزتان را خراب كنيد، بدمينتون بازي كنيد يا به كلاس ايروبيكي برويد كه تا به حال آن را امتحان نكرده‌ايد، زيرا وقتي سعي مي‌كنيد حركات جديد را ياد بگيريد ذهن ديگر نمي‌تواند به آنچه باعث ناراحتي‌اش شده‌است، فكر كند.

6.دور و برتان را مرتب کنيد

به هم ريختگي ميز کار يا پيشخوان آشپزخانه شما را عصبي و مضطرب مي‌کند. اشياي نامرتب و به هم ريخته يادآور کارهايي هستند که بايد انجام مي‌شدند، ولي نشده‌اند. آشفتگي محيط اطراف باعث كلافگي مي‌شود، به همين ‌دليل براي غلبه بر احساسات ناخوشايند، ميز كار يا كتابخانه محل‌كارتان را مرتب كنيد يا اگر در خانه هستيد، ظرف‌هاي آشپزخانه يا وسايل اتاق‌ها را نظم و ترتيب دهيد. البته لازم نيست خودتان را خيلي خسته كنيد. كارهاي اساسي را به وقتي موكول كنيد كه زمان بيشتري داريد. فقط كاغذها، كتاب‌ها يا وسايلي را مرتب كنيد كه هميشه دوروبرتان ريخته است. مطمئن باشيد همين كه شروع به مرتب‌كردن وسايل كارتان ‌كنيد، احساس بهتري خواهيد داشت.

7.سريع فکرتان را عوض کنيد

سعي كنيد سريع به جنبه‌هاي مثبت نگاه كنيد. دكتر اميلي پرونين، روان‌شناس مي‌گويد: «اين‌كار باعث مي‌شود انتقال دهنده‌هاي مغزي در ذهن آزاد شود و احساس شادي كنيد. مثلا اگر از مادر شوهرتان عصباني هستيد، فقط 30 ثانيه به اين فكر كنيد كه تا به حال او چند بار به شما كمك يا شما را خوشحال كرده است.»

8.يک فيلم خنده‌دار ببينيد

خنده از ته دل باعث انجام واكنش‌هاي شيميايي و بهبود خلق، كاهش استرس و درد و تقویت سیستم ایمنی بدن مي‌شود. براي مبارزه با افكار منفي، يك فيلم خنده‌دار هرچند کوتاه تماشا كنيد يا به سايت‌ها و وبلاگ‌هاي تفريحي سري بزنيد.

9.تظاهر كنيد شاد هستيد

دکتر ليوبوميرسکي، استاد روان‌شناسي دانشگاه کاليفرنيا، مي‌گويد: «ثابت شده حتي اگر فقط وانمود كنيد كه شاد هستيد، كم‌كم احساس بهتري پيدا خواهيد كرد.» توجه داشته باشيد كه وقتي چهره‌اي گشاده داشته باشيد، دوستان بيشتري هم پيدا خواهيد كرد و رفتار ديگران نيز با شما بهتر خواهد شد.

10.استراحت کنيد

استراحت، آرامش، سكوت و تنهايي نيز گاهي مي‌توانند مفرح باشند. بعد از يك روز كاري پر سر و صدا و شلوغ چند دقيقه به خودتان آرامش دهيد و بيرون برويد يا موقع كار چند دقيقه صندلي‌تان را از ميز كار دور كنيد، چشمانتان را ببنديد و به موضوعات خوشايند فكر كنيد.

11.برويد کنسرت، تئاتر و سينما

دكتر مريام تاتزل، روان‌شناس معتقد است كساني كه بخشي از درآمدشان را صرف رفتن به كنسرت‌ موسيقي، تئاتر و سينما مي‌كنند، شاداب‌تر از كساني هستند كه با پس‌اندازشان جواهرات و لباس‌هاي گران‌قيمت مي‌خرند. فقط به فكر خريد لوازم جديد منزل و لباس‌هاي شيك و گران‌قيمت نباشيد، براي تفريح هم هزينه‌اي در نظر بگيريد.

12.با يک دوست صحبت كنيد

پژوهشگران به اين نتيجه رسيده‌اند كساني كه خوشحال‌ترند، 7 برابر بيشتر از افراد غمگين به ديدار دوستان و آشنايان?شان مي‌روند. محققان ثابت كرده‌اند افرادي كه در فاصله نسبتا نزديكي از دوستان و خويشاوندانشان زندگي مي‌كنند، تا 42 درصد بيشتر احساس شادي دارند. به همين دليل به جاي اينكه در اوقات فراغت روي كاناپه لم بدهيد و كانال‌هاي تلويزيون را عوض كنيد، با يك دوست قديمي گپ بزنيد يا به ديدار اقوام برويد.

13.سبزي و ميوه بخوريد

وقتي كسل و بي‌حوصله هستيد، ميوه يا سالاد بخوريد. ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه نه تنها سرشار از ويتامين‌ها و مواد آنتي‌اكسيدان هستند، بلكه شما را شاداب و سرحال مي‌كنند.

14.يک کار خير انجام دهيد

محققان معتقدند كمك‌كردن داوطلبانه به ديگران باعث مي‌شود انسان احساس شادي كند زيرا با انجام اين كار، حس همدلي و صميميت با ديگران تقويت مي‌شود و قدر توانايي‌ها و امكانات خودتان را بيشتر خواهيد دانست. در طول روز موقعيت‌هاي بسياري پيش مي‌آيد كه مي‌توانيد به كمك همنوعانتان بشتابيد، اما بهترين كار اين است كه برنامه منظمي براي كمك به نيازمندان داشته باشيد.

 

منبع : alamto.com

نقد و بررسی

User Rating: 4.88 ( 2 votes)

درباره ی Alim

Alim
دانشجوی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار از نویسندگان سایت توصیه هستم و به طراحی سایت و برنامه نویسی علاقه دارم , امیدوارم مطالب مفیدی برای شما فراهم کنم.

مطلب پیشنهادی

مردهای مورد پسند خانم ها

مردهای مورد پسند خانم ها

بارها شنیده‌ایم که مردهای متاهل مردهای مجرد را نصیحت می‌کنند که رمز یک ازدواج موفق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.