قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سرخط خبرها
خانه / سلامت / با چگونگی کنترل اسهال مکرر سندروم روده تحریک پذیر (IBS) اشنا شوید

با چگونگی کنترل اسهال مکرر سندروم روده تحریک پذیر (IBS) اشنا شوید

سندروم روده تحریک پذیر می تواند نشانه هایی مانند اسهال ایجاد کند.می توانید چگونگی کنترل اسهال مکرر ناشی از IBS را فرا بگیرید.

معمولا اسهال های ناشی از سندروم روده تحریک پذیر (IBS) ، وقت و بی وقت اتفاق می افتند و زندگی شغلی و اجتماعی بیمار را مختل می سازند.

همواره، زمانی که از دستشویی دورید، یا در یک جلسه مهم کاری یا بر سر قراری حضور دارید ، صدای غرغر آشنا در شکمتان می آید و شما فورا نیاز به دستشویی پیدا می کنید. احتمالاً استرس این مواقع و ترس از اینکه یک مورد ناجور، اتفاق بیفتد ، خود بخود به تشدید IBSمنجر می شود .در زیر ما راه هایی برای کنترل این مشکل ارائه می کنیم.

درمان سندروم روده تحریک پذیر

اسهال ناشی از IBS غالب

IBS می تواند باعث بروز نشانه هایی شود که عبارتند از، اسهال، یبوست، درد شکمی، گرفتگی عضلانی و گاز روده. این نشانه ها می توانند بطور تکی یا با هم یا بطور تناوبی بروز کنند. کسانی که نشانه اصلی IBS آنها اسهال است—در اثر تحرکات روده ای، نیاز فوری و ناگهانی به مستراح پیدا می کنند. این امر اسهال حاصل از IBS غالب یا IBS-D نامیده می شود.

پزشکان بدرستی نمی دانند که چه چیزی باعث ایجاد اسهال در بیماران IBS می شود، اما برخی بیماران اشاره می کنند که اسهال وقتی اتفاق می افتد که احساس استرس و اضطراب دارند. برخی نیز به اسهالی که بلافاصله بعد از مصرف غذای خاصی، اتفاق می افتد ،اشاره دارند.

– غذا و اسهال. برای اینکه بدانید چه غذاهایی باعث اسهال در شما می شود، ملین های رایج – مانند غذا های لبنی– را در نظر بگیرید.

نورمن گلینسکی متخصص دستگاه گوارش و استاد گروه پزشکی داخلی در دانشگاه سین سناتی می گوید : عموماً ( بیماران IBS) نیاز دارند که بدانند آیا غذایی وجود دارد که اسهال را تشدید کند یا نه. آیا توانایی مصرف لاکتوز را ندارند؟ اگر محصولات لبنی منجر به تشدید یا ایجاد نشانه ها شوند، شاید مربوط به عدم توانایی مصرف لاکتوز در آنهاست و باید از مصرف محصولات لبنی خود داری کنند.”

– استرس و اسهال. اگر متوجه شدید که اسهال ها در مواقع پر استرس اتفاق می افتند، احتمالا استرسی که بدنتان تحمل می کند، باعث ایجاد واکنش در روده شما می شود.

دکتر گلینسکی پیشنهاد می کند: ” اگر افراد متوجه شدند که در مواقع معینی که استرس دارند، دچار اسهال می شوند – و ما نیز امکان خوداری از استرس را در کار های روزمره نداریم، بهتر است با مشورت پزشک ، قرص ضد اسهال بخورند. اگر کسی قصد شرکت در یک جلسه را دارد که ممکن است استرس زا باشد و او می داند که دچار اسهال و درد شکمی می‌شود، خوردن یک داروی ضد اسهال از قبل بسیار مفید خواهد بود.”

کنترل اسهالIBS

شاید نشانه های IBS ، ناشی از غذا یا استرس باشند و شاید هم نه. بدون توجه به دلیل آنها، باید راهی بیابید تا IBS خود را کنترل کنید و از اینکه یک ، یا چند بار در روز زندگی شما را مختل کند،جلوگیری کنید. در دنباله مطلب پیشنهادهایی برای کنترل اسهال حاصل از IBS ارائه شده است :

– فیبر مصرف کنید. مکمل قرص فیبر یا مخلوط پودری که حاوی اسفرزه ( مانند متا موسیل) باشد می تواند به برخی از افراد در کنترل اسهال کمک کند.” او همچنین به این نکته اشاره دارد که فیبر در مورد آنهایی که به اسهال ناشی از استرس دچار می شوند، موثر تر است.

– داروی ضد اسهال مصرف کنید. مصرف داروی بدون نسخه ضد اسهال را امتحان کنید، مانند ایمودیوم .گلیسنکی پیشنهاد می کند اگر در معرض اسهالید، یک عدد قرص مصرف کنید.

– از خوردن غذا های ملین بپرهیزید. اگر متوجه شده اید که محصولات لبنی، شما را بیشتر مجبور می کند به دستشویی بروید، آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. – بویژه قبل از شرکت در یک جلسه و یا فعالیت جمعی. برخی از ملین ها عبارتند از غذاهای سرخ کردنی و چرب، شکلات، کافئین، شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول، و نوشیدنی های کربن دار ( گاز دار).

– غذاهایی بخورید که به سفت شدن مدفوع کمک می کنند. سیب، موز، برنج، نان های سبوس دار و محصولات دیگری که با دانه کامل غلات درست شده اند را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذا های ” حجیم کننده” شاید با مصرف مرتب باعث کم شدن اسهال شوند.

– استرس را کنترل کنید. خود داری از استرس ممکن نیست ، اما از راه های مختلفی می توان آن را کنترل کرد. تمرینات ورزشی یکی از راه های رهایی از استرس اند – بویژه انواعی که بر تمرکز و تمدد اعصاب استوارند مانند یوگا. حتی با پیاده روی، یا دوچرخه سواری یا دویدن می توانید ذهن و بدن خود را راحت کنید. تکنیک های تنفس عمیق و تمدد اعصاب نیز روش های خوبی برای کنترل استرس اند.

– درمان های مختلف را امتحان کنید. هیپنوتراپی و درمان های رفتار شناختی ، نشان داده اند که کمک شایانی به برخی ار افراد در کنترل اسهال ناشی از IBS نموده اند. این روش ها در کنترل ترس و تغییر روش تفکر شما در مورد بیماری مناسبند.

– از پزشکتان در مورد دارو ها سوال کنید. دارو های ضد انقباض ، ضد افسردگی، و دیگر دارو ها را می توان به بیماران IBS برای رهایی از اسهال پیشنهاد داد.

راه های زیادی برای کنترل اسهال حاصل از IBS وجود دارند. شاید کمی زمان و ترکیب روش ها نیاز باشد تا ببینید که چه چیزی بدرد شما می خورد، اما دست از تلاش کردن برندارید. مجبور نیستید زندگی خود را در کنار دستشویی بگذرانید – فقط باید بدانید که چه چیزی برای بدن شما مناسب است.

 

منبع: webmd.com

نقد و بررسی

User Rating: ۴٫۹ ( ۱ votes)

درباره ی Mahdi

مطلب پیشنهادی

معجزه ای به نام مویز

معجزه ای به نام مویز

معجزه خوردن ۲۱ عدد مویز به صورت ناشتا     به کار گرفتن توصیه های …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *