ایجاد یا توسعه؟
ابتدا باید بدانید که مطمئنا برای موفقیت در شغل دومی که در حال راه اندازی آن هستید یا باید یک کسب و کار جدید را راه اندازی کنید و یا آنکه یک کسب و کار را تغییر و توسعه داده و بهبود ببخشید.
در مورد نخست و راه اندازی یک کسب جدید، شما باید با هوشمندی یک نیاز پاسخ داده نشده را انتخاب کنید و سعی کنید تا آن نیاز را بنابر شرایط محیطی و هوشمندی خود، به ثمر بنشانید که در این مورد مثال های زیادی وجود دارد، مانند نیاز به تبلیغات محلی در میان کسبه یک محل و در نهایت راه انداختن نشریه های تبلیغاتی محلی جهت رفع آن نیاز و شناساندن نوع و توانایی هرکدام از کسب ها به مردم همان محل که توسط دفاتر تبلیغاتی انجام می گیرد.
در حال دوم و توسعه یک شغل و یا کسب ایجاد شده نیز، نیز باید شغلی و کسبی پیاده شده را انتخاب و سعی کنید تا با مطالعه دقیق همه جوانب آن شغل و تطبیق دقیق آن با نیاز مصرف کننده، آن را گسترش و تکمیل کنید یعنی شما در حالت دوم با یک سری نیاز های برآورده نشده ای روبروی هستید که باید رفع آنها را در قالب آن شغل بیازمائید.
یک نیاز جدید!
البته یکی از روش های هوشمندانه، تعریف نیازهایی جدید برای مصرف کنندگان و سپس رفع آن نیازها است، که برای مثال می توان تولید بسیاری از لوازم و تکنولوژی های جدید مانند محصولات شرکت اپل است که در حقیقت اگر بصورت دقیق تفکر کنیم خواهیم بفهمید که بسیار از مشاغل و محصولات حتی اگر وجود نداشته باشند به هبچ عنوان خللی در زندگی ما ایجاد نمیشود، بنابراین می توان این نوع از درآمدها، را تعریف نیازی جدید و سپس سعی در رفع آن نیاز دانست بازهم برای مثال در این مورد می توان به تولید انواع خوراکی ها و غذاها و نوشیدنی های جدید اشاره کرد که عدم وجود بسیاری از آن ها مانند پیتزا یا ساندویچ ها، مورد یا مشکلی برای ادامه حیات انسان نخواهد داشت و گاه حتی ممکن است تاثیرات مخربی نیز در دراز مدت بر روی سلامتی انسان داشته باشد اما چون به عنوان یک نیاز تعریف شده اند بنابراین تلاش برای رفع آن ها شکل گرفته است.
چگونگی شناسایی فرصت های شغلی
برای شروع بهتر است که یک خودکار و کاغذ را بدست گرفته و در ابتدا، در شغل اولی خود به دنبال نیازهای بر طرف نشده مشتریان باشید. برای مثال یک کارمندی که در اداره ای کار می کند بخوبی می داند که مراجعه کنندگان به آن اداره با چه نوع نیازهایی روبرو هستند که می تواند آن نیازها را شناسایی و در جهت رفع آنها تلاش کند.
این نیاز می تواند وجود نداشتن دستگاه کپی در اداره، برای رفع درخواست مراجعه کنندگان باشد که با راه اندازی یک مغازه کوچک خدمات چاپ و تکثیر از دیدی ایده آل و یا حتی خرید یک دستگاه کپی و قرار دادن آن در مغازه ای نزدیک محل اداره، سعی کند این نیاز مراجعه کنندگان را بشکل شغل دوم خود رفع کند.
یا یک ویزیتور (به عنوان شغل اول)، هر ماه به چندین مغازه و شرکت برای فروش محصولات شرکتی که در آن مشغول است و حقوق دریافت می کند، به خوبی با نیازهای دیگر مشتریان خود نیز آشناست و به این طریق می تواند آن نیازها را که شاید تامین محصولی باشد که شرکت خود تامین نمی کند را تهیه و به عنوان یک درآمد دوم در کنار کار اول خود، به آن افراد ارائه دهد و از این طریق سودی را نصیب خود نماید.
یا اینکه اگر در زمینه کارهای گرافیکی و طراحی سایت نیز آشنایی دارید، در کنار کار اصلی خود، نیازهای مشتریان را در این زمینه و بصورت مستقل از درآمد اول خود به سرانجام برسانید.
اگر شغل اول شما بصورتی است که در آن نمی توانید و یا نمی خواهید که در کنار آن استارت کار دوم خود را بزنید پس می توانید به فرصت ها و نیازهای محل و شهر خود فکر کنید. در این حالت بهتر است که در یک بعد کوچکتر، در بخشی از شهر، رفع نیاز را شروع و سپس آن را گسترش دهید.
از کجا شروع کنیم؟
ابتدا باید یک تحقیق میدانی و دقیق برای راه اندازی طرح کسب و کار خود داشته باشد. البته برای این کار رعایت دو نکته بسیار ضروریست که باید مورد توجه قرار گیرد.
برای نوشتن توجیح و طرح کسب وکار که نشان دهنده موفقیت یا عدم موفقیت در آن شغل است باید به واقعیت ها توجه کنید و سعی کنید که با دیدی روشن به موضوع بنگرید و اگر در نهایت و با در نظر جوانب کار توانستید در ایتدا، خود و در نهایت ۴ نفر دیگر را نیز توجیه کنید که این شغل حتما درآمدزا است پس بهتر است دست بکار شوید.
در همه مقالات و آموش هایی که در مورد نوشتن توجیه طرح های کسب وکار، تدوین شده است، فقط به شما می گویند که چگونه یک سرمایه گذار را باید برای طرح خود توجیه کنید اما به شما می گویم که بهتر است برای نخستین حرکت، سعی کنید تا از روی انصاف و نه از روی احساسات، خود را توجیه نمایید.
از میان این ۵ رای که به طرح شما داده می شود هر رای منفی که ممکن است بگیرید، سعی کنید تا دلایل منفی بودن نظر را پیدا کنید و سعی در رفع آن نقیصه نمایید یا در نهایت با اطمینان کامل قلبی پا به میدان بگذارید.
دوم آنکه سعی نکنید تا به صرف آنکه این شغل یک شغل دوم است تنها با تقلید از روش های دیگران و بدون مطالعه و بررسی، دست بکاری بزنید و با این توجیه که مهم نیست و چون شعل دوم است پس می توان به راحتی وقت خود را در این میان تلف کنید! نخیر، بلکه حتما جوانب کار را در نظر گرفته و به دنبال راه حل های بهتر باشید.
جذابیت یک فرصت
البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که فرصت ها زیاد هستند و شما به عنوان کسی که باید از زمان، بیشترین بهره را ببرید بهتر است به دنبال فرصت های جذاب باشید. فرصت های جذاب با تشخیص دامنه تعداد متقاضیان آن محصول یا خدمات و پایدار یا موقت بودن آن شغل، تشخیص داده می شود.
به عنوان مثال، داشتن دفتر خدمات کپی در کنار یک دانشگاه، طیف وسیعی از متقاضیان را که همان دانشجویان هستند را به فروشگاه شما خواهد کشاند اما باید توجه کنید که این تقاضا در فصل امتحانات به حداکثر و در فصل تابستان و ماه های پایانی و شروع یک سال ممکن است به حداقل خود برسد.
یا حتی در برخی مشاغل ممکن است این تقاضا به صفر میل نماید، برای نمونه شغل “دفترهای تلفن راه دور” که با ورود تلفن و موبایل به داخل خانواده های ایرانی، این تقاضا بشدت کم شده است اما افرادی که در گذشته در این شغل درآمد کسب می کرده اند با اضافه کردن خدمات جدیدی مانند پست و خدمات ثبتی، توانستند این کمبود تقاضا را جبران کنند.
بنابراین حتما باید به یک فرصت از دید میزان تقاضا و پایداری آن شغل که در نهایت میزان جذابیت را برای سرمایه گذاری می سازد بیشتر توجه کنید.
دیدگاه متفاوت افراد نسبت به یک فرصت
همه ما در یک روز ممکن است از کنار یک مشکل بارها عبور کرده باشیم اما تنها تعداد محدودی هستند که از آن مشکل یا نیاز، یک فرصت را ساخته و به کسب درآمد می پردازند.
دلیل آن این است که دید و نگاه هر کدام از ما نسبت به یک مسئله متفاوت است و هر فرد نسبت به یک موضوع از جهتی متفاوت می اندیشد و با نگاه خود سعی در رفع آن می کند.
پس در اینجا بازهم به شما توصیه می کنم سعی کنید که با دیدی متفاوت و منحصر بفرد به اطراف خود نگاه کنید تا بتوانید با این دیدی که دارید روش های نوینی را برای بدست آوردن درآمد امتحان کنید.
و برای آشنایی بیشتر با این دید متفاوت، منحصر به خود شما، توصیه می کنم به مقالات گذشته ام در مورد “میلیاردر درون خود”، مراجعه کنید تا روش و راه بدست آوردن نگاه خاص خود را بیابید. این کار بسیار ساده بوده، آنقدر سهل که ممکن است آن را بیهوده تصور کنید اما تا زمانی که زحمت آزمودن آن را به خود ندهید به جایی نخواهید رسید و یک تجربه جالب که ناشی از شناخت درون شگفت انگیز انسان است را از دست داده اید.
باید به این نکته نیز در اینجا اشاره کنم که با توجه به ارزیابی های متفاوت شما نسبت به مسائل و فرصت ها، لازم است تا به حس درونی خود اعتماد کنید و اصلا خود را درگیر طوفان انتقادهای اطرافیان نکنید زیرا مقابله با این موج های منفی، می تواند انرژی که باید شما جهت انجام کاری صرف کنید را بیهوده تلف کند.
تجربیات دیگران
وارد شدن به هر کار نویی، مطمئنا مخاطرات و نگرانی های خاص خود را دارد و شما برای ورود به بازاری جدید و آشنایی با فرصت های این میدان نو، لازم است تا از راهی ریسک کار را تا حد ممکن کاهش دهید که یکی از بهترین و ساده ترین این راه ها، استفاده از تجربیات کسانی است که وارد این شغل شده اند و یا تجربه ای در شغل مذکور دارند، است و حتی می توانید برای بدست آوردن یک ایده نو و یا تکمیل ایده خود از این افراد کمک بگیرید اما مشکلی که در این میان وجود دارد آن است که ممکن است در اطراف شما کسانی نباشند که در شغل های زیادی تجربه دارند و یا حتی علاقه ای برای دادن ایده و تکمیل ایده های شما نداشته باشند.
منبع : http://unc-co.ir
گردآوری و تنظیم : توصیه