سخت است در درونمان احساس خوب و امیدوارانه داشته باشیم در حالیکه آخرین پست اینستاگراممان تنها دو لایک داشته است، یا رئیسمان را به حال خود رها کنیم وقتیکه در پروژهای به ما واکنش منفی نشان داده است. اما برای موفقیت هم در زندگی خصوصی و هم در زندگی حرفهای، انتقاد پذیر باشیم. توانایی شنیدن عقاید دیگران را داشتن، میتواند روابط، عملکرد تحصیلی و رضایت شغلیمان را ارتقا دهد. ببینید چگونه میتوانید بدون اشک و ناراحتی با حرفهای دیگران کنار بیایید.
زیانبخش یا مفید ؟
انتقاد، اصطلاحی برای قضاوت یا ارزیابی است، چه خوب و چه بد. و میتواند هرجایی ظاهر شود: از مقالات دانشجویی تا وبلاگهای شخصی، از دورهمیهای خانوادگی تا گفتگوهای دوستانه ( مثلا موی جدیدت به صورتت نمیاد، پیر نشونت میده!). دلایل گوناگونی برای انتقاد وجود دارد، مثلا احساس حسادت یا ناامنی دریک رابطه عاشقانه ( همیشه یادت میره به من زنگ بزنی!). درموارد کاری، مدیران سازمانی، از انتقاد بهعنوان کمکی برای ارتقاء عملکرد کارمندان استفاده میکنند. اما همه نقد و انتقادات، حاوی اخبار بد نیستند.
انتقاد سازنده، بازتاب متفکرانه دربردارد و میتواند به ما کمک کند تا نگاهی ارزنده به اعمال و رفتارمان داشته باشیم، انتقاد سازنده و مفید، اعتماد را بین افراد افزایش میدهد. از سویی دیگر، انتقاد مخرب، فرد را متهم و سرزنش کرده و بدون آنکه راهحلی برای بهترشدن ارائه دهد، فقط به تقصیرها و معایب اشاره میکند. انتقاد مخرب میتواند به اعتمادبنفس افراد لطمه زده و باعث شود برای اینکه نمیتوانند خوب عمل کنند، احساس گناه کنند. اما اینکه آیا نقد و انتقاد مفید است یا صرفا تحقیرآمیز، راههایی برای مدیریت آن وجود دارد.
واکنش شما
حساس بودن به انتقاد میتواند وضعیت سختی باشد. گاهی افراد حتی ممکن است بهخاطر ترس از نقد و ارزیابی، ازفعالیت برای هدفی خاص دست بکشند. اما نگران انتقادهای احتمالی نباشید. در اینجا چند نکته مفید را برای آنکه بتوانید با هر انتقادی کناربیایید و به راحتی آنرا پشت سربگذارید، می آوریم :
خوب گوش دهید
تشخیص دهید انتقادی که از شما میشود سازنده است یا گستاخانه و نسنجیده. ممکن است آزرده شوید اگر دوستتان بگوید که دارید او را بازرسی و مهار میکنید، اما به او بفهمانید این عیب و کاستی ممکن است به شما کمک کند تا تغییر کنید و درنهایت رابطهتان را نجات دهید. اگر نقد و انتقادش مفید و سنجیده بود، سراپاگوش شوید و سعی کنید بهجای موضع تدافعی گرفتن، از آن درس بگیرید.
به آرامی جواب دهید
موضوع هر چه که هست، احترام را فراموش نکنید و اگر بازخورد این انتقاد، مفید و مثبت بود، از طرف مقابل تشکر کنید. اگر انتقادی که از شما شده بیدلیل و بیجا بود (مثلا، داستانی که نوشتی چرند بود!)، با مهربانی برخورد کنید، یک لبخند ساده، شما را با نفوذتر و مهمتر میکند.
دلخور نشوید
سعی کنید خودتان را از آن موقعیت درآورده و روی چیزی که ازآن انتقاد شده متمرکز شوید. ضعف دریک جنبه، به معنای ضعف درکل شخصیت شما نیست! درعوض، به شما یادآوری میکند تا دفعه بعد، بهتر عمل کنید، یا این نکته که قوی بودن در یک جنبه به این معنی نیست که در تمام جوانب قوی هستید.
استرس را کنترل کنید
وقتی مدام دلخور و بیقرار باشید، احساس میکنید توان کنترل ندارید و نمیتوانید با حواس جمع و از روی عقل به انتقاد واکنش نشان دهید. بنابراین یک نفس عمیق بکشید تا استرسها را تحت کنترل خود در بیاورید.
به حرکت خود ادامه دهید
به یاد داشته باشید که انتقاد، تنها نقطه نظر یک نفر است. نقاط قوت خود را بشناسید و اجازه ندهید عقاید دیگران شما را از تلاش برای هدفی که دارید متوقف کند. اگر کسی به شما گفت که قدتان برای فوروارد دفاعی بودن کوتاه است، شروع کنید به تمرین پرتاب جهشی!
منبع :alamto.com