عطر و بو به ما اجازه میدهد تا هزاران رایحهی مختلف را شناسایی کنیم. با هر نفس، شامهی ما واکنشی احساسی و فوری به محیط و اشخاص اطراف ما میدهد. بنابراین اجازه بدهید بپرسم:
سیگنال و پیام بوی «شما» چگونه است؟ شما از چه نوع رایحهای استفاده میکنید؟
مطالعات اخیر در هلند نشان داده که درک و احساس ما از بوهای مختلف، با درک ما از مردم با یکدیگر مرتبط هستند. به طور خاص، ما انتخاب میکنیم تا به کسی اعتماد کنیم. اما، عطری که شما انتخاب میکنید، میتواند تعیین کنندهی اعتماد کردن دیگران به شما باشد! یافتههای حاصل از این مطالعهی تحقیقاتی، تایید میکند که اعتماد بین افراد، توسط بوی اسطوخودوس افزایش مییابد، یک بوی افزایش دهندهی حوصله و خوش اخلاقی!
بو، چگونه بر اعتماد تاثیر میگذارد
اسطوخودوس برای خواص تسکین دهنده و آرامش بخشش شناخته شده است. این گیاه، به تمدد اعصاب کمک کرده و خوابآور است. بر اساس مطالعات انجام شده در هلند، بوهای آرامش بخش، باعث افزایش سطح اعتماد در افراد نیز میشوند.
محققان در دانشگاه لیدن، دست به یک مطالعهی تجربی زدهاند تا تاثیرات عطر بر تمایل افراد به اعتماد به دیگران را تعیین کنند. نود بزرگسال سالم پس از بررسی اختلالات روانی و عادتهای مصرف دارویی و مواد مخدر برای این تحقیق انتخاب شدند. شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول در معرض عطر آرام بخش اسطوخودوس قرار گرفتند. گروه دوم در معرض بوی محرک نعنا، و سی شرکت کنندهی باقی مانده هم در یک اتاق غیر معطر به عنوان گروه شاهد خنثی قرار گرفتند.
چگونه عطر بر اعتماد تاثیر میگذارد
شرکت کنندگان به دو دسته اعتماد کننده و مورد اعتماد قرار گرفته تقسیم شدند. به اعتماد کنندگان ۵ یورو داده شد تا با صلاحدید خودشان از میان گروه دیگر، کسی را برای دادن پول انتخاب کنند. به شرکت کنندگان، اطلاع داده شد که پول منتقل شده به طرف مقابل سه برابر شده و فرد مورد اعتماد تصمیم میگیرد که چه مقدار از این پول دوباره به طرف اول بازگردد!
مقدار پول منتقل شده توسط اعتماد کننده، شاخص کلیدی اعتماد بین افراد بود.
گروهی که در معرض بوی اسطوخودوس بود، بطور قابل ملاحظه ای پول بیشتری به معتمدین داد. گروهی که در معرض نعناع بودند و افرادی که در معرض هیچ بویی نبودند، بطور متوسط ۳.۲۳ یورو و گروهی که در معرض اسطوخودوس بودند ۳.۹ یورو را با معتمدین به اشتراک گذاشتند.
با توجه به یافتههای این آزمایش، اعتماد به عوامل موقعیتی و محیطی وابسته است. به نظر میرسد عطر آرامش بخش اسطوخودوس، حالات و خلق و خو را تحت تاثیر قرار داده، و باعث میشود میزان اعتماد به افراد افزایش یابد. در مقایسه، عطر نعناع و یا عدم استفاده از عطر، تاثیری بر میزان سطح اعتماد شرکت کنندگان نداشت.
از اعتماد سازی عطر اسطوخودوس استفاده کنید
از تمام حواس پنج گانه، حس بویایی از همه قویتر است. این حس، تاثیر قدرتمندی بر خلق و خوی ما داشته و نقشی مهم در تعاملات ما با افراد دیگر ایفا میکند. نتایج این بازی اعتماد، میتواند کاربردهای زیادی در وضعیتهای متفاوت داشته باشد.
اگر شما در حال رفتن به یک مصاحبهی شغلی باشید، فرد آن طرف میز به احتمال بیشتری شما را به عنوان یک فرد قابل اعتماد میشناسد. به عنوان یک کمک اضافه، عطر آرام بخش اسطوخودس بر شما نیز تاثیر آرامش بخشی خواهد داشت.
بوی اسطوخودوس ممکن است به فروشندگان کمک کند تا در هنگام مذاکرات خرید و فروش به سرعت حس اعتماد ایجاد کنند. در یک فروشگاه مواد غذایی، عطر اسطوخودوس ممکن است مشتریان را وادار به صرف پول بیشتر در هنگام خرید بکند. اگر شما محصولی دارید که به مردم در حل مشکلشان کمک خواهد کرد، اما فاقد مهارتهای مورد نیاز برای فروش آن هستید، استفاده از عطری که شامل اسطوخودوس است کمک خواهد کرد مقداری از اعتماد اولیهی مورد نیاز برای داشتن یک ارائه و معرفی کامل را بدست بیاورید.
در ورزش هم، عطر اسطوخودوس میتواند برای افزایش اعتماد بین بازیکنان و ایجاد روحیهی تیمی مورد استفاده قرار گیرد.
چقدر طول میکشد تا از طریق عطر بتوان اعتماد ایجاد کرد؟
این مطالعه، یک جملهی قصار قدیمی را به چالش کشید! ساخت اعتماد به زمانی طولانی نیاز دارد و از بین بردن آن فقط به یک لحظه. اعتماد بین افراد، ویژگی ایست که براحتی تحت تاثیر عوامل خارجی قرار میگیرد.
اما بنظر میرسد که ساختن اعتماد هم، به زمان زیادی نیاز ندارد! آزمایشاتی که با رایحهها انجام شد، ثابت میکند اعتماد کردن به یک شخص کاملا غریبه در حضور عطر و بوی اسطوخودوس افزایش مییابد. ممکن است بوی آرامش بخش اسطوخودوس، به سادگی خلق و خوی افراد را بهبود ببخشد و باعث شود قصد آنها برای اعتماد به دیگران بیشتر شود.
آیا شما هم با این نظریه موافقید؟ بنظر شما رایحههای خاصی میتوانند اعتماد سازی کنند؟ لطفا نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.