به گزارش «تابناک»، «۳۰۰: خیزش امپراطوری / 300: Rise of an Empire» قسمت دوم از یک سه گانه سینمایی است که بر اساس کتاب مصوری به نام خشایارشا و با تاثیر از کتاب مصور ۳۰۰ به نویسندگی فرانک میلر ساخته شده و حال در آستانه اکران عمومی قرار گرفته و برنامه های تبلیغاتی برای بازگشت هزینه سنگین تولیدش آغاز شده که از آن جمله پخش فیلم 13 دقیقهای درباره این فیلم، بیانیه های بازیگران این فیلم برای دعوت به تماشای این اثر و همچنین پخش پوسترهای فیلم در فضای آنلاین بوده است.
در این فیلم که همچون دو قسمت دیگر با سرمایه گذاری کمپانی برادران وارنر به کارگردانی نوآم مورو ساخته شده، سالیوان استپلتون، اوا گرین، هانس ماتسون، دیوید ونهام، رودریگو سانتونرو، ایگال نوآر، کالان مالوی، جک اوکانل و اندرو تیرنان مقابل دوربین رفته اند و ظاهراً فقدان داستان باعث شده، این اثر که قسمت نخستش با هزینه تولید 65 میلیون دلار و فروش جهانی 456 میلیون دلار یک موفقیت تجاری برای برادران وارنر به حساب آید تنها 102 باشد.
این اثر که از استانداردهای فیلم های اکشن آمریکایی با وجود حجم بالاهای جلوههای ویژه و ضبط عمده مقابل پرده آبی، کوتاهتر است و احتمال میرود نتواند موفقیت قسمت اول را در گیشه همچون اکثر سه گانه ها تکرار کند. به همین دلیل تبلیغات فیلمی که هفتم ماه مارس 2014 اکران میشود، از هم اکنون شروع شده تا از قبل تبلیغات فشرده و سنگین، این فیلم را نیز با موفقیت تجاری منحصر به فردی همراه سازند و در آخر، سراغ سومین «300» بروند.
هیبت خشایارشا در دومین قسمت از سه گانه «300»
تبلیغات تلویزیونی این فیلم نیز با ترانه «خوک های جنگ» ترانه کلاسیکی از گروه بلک سابات (یکشنبه سیاه) گروه راک بریتانیایی همراه خواهد بود که یکی از ترانههای آلبوم «پارانویید» این گروه در دهه 70 است. این ترانه به عنوان ترانهای ضد جنگ شناخته میشود که در اعتراض به ایجاد کنندگان جنگ ها که موجب کشته شدن هزاران نفر می شوند، هواداران زیادی به دست آورده بود؛ ترانه ای که لابد قرار است مردم ایران باستانی را جنگ طلبانی اهریمنی و یونانیان باستان را صلح طلبان قوی تن معرفی نماید و این امر در قالب نبرد تاریخی نبرد آرتمیزیوم به تصویر در خواهد آمد!
نبرد ترموپیل در ۴۸۰ پیش از میلاد نام اولین جنگ از دومین دورهی جنگهای ایران و یونان در زمان خشایارشا است که یکی از معروفترین جنگهای پس قراول در تاریخ جنگهای جهان نیز بشمار میرود و در واقع «300» بر مبنای اطلاعات ساختگی درباره این نبرد ساخته شده بود که مطابق با اطلاعات تاریخی با پیروزی ایران تمام شد که این موضوع به قیمت ارائه تصویری شیطانی از سپاه ایران بود.
حال دومین نبرد بزرگ ایران و یونان در دوران خشایارشا تحت عنوان آرتمیزیوم در «۳۰۰: خیزش امپراطوری / 300: Rise of an Empire» به تصویر کشیده شده که اگر چنین باشد، در این نبرد خاکی و دریایی نیز در نهایت ایرانی ها با تلفات پیروز میشوند و تقریباً عمده یونان را فتح میکنند. هرچند ممکن است نبرد سالامیس سومین نبرد از نبردهای خشایارشا با پادشاهان یونانی نیز در این فیلم به تصویر کشیده شده باشد تا شاید به واسطه موفقیت یونانی در جنگ دریایی در این نبرد، یونانی ها روی پا بایستند و باید دید سناریست قسمت دوم دلش خواسته از تاریخ چه داستانی بسازد!
با این حال قسمت دوم از سه گانه «300» هر محتوایی که داشته باشد، نباید انتظار داشت تفاوت چندانی با قسمت نخستش داشته باشد و به همین دلیل عده ای در کشورمان از هم اکنون روند اعتراض به این فیلم که اتفاقی تکراری و بی حاصل برای تک تک فیلم های دارای محتوای ضدایرانی است، را آغاز کرده اند؛ اتفاقی که چون مبنای این آثار داستان است، هیچ گاه در قالب حقوقی نیز نتیجه بخش نخواهد بود.
با این اوصاف چنین تصور می شود تبلیغاتی که در ایران بر علیه این فیلم به راه می افتد و انعکاس بین المللی مستمرش، خود تبلیغ تجاری مجانی برای تولیدکنندگان این اثر محسوب شود؛ امری که معمولاً نادیده گرفته میشود. حال آیا بهتر نیست، در شیوه مقابله با چنین آثاری اندکی تجدیدنظر کرد و در عوض اعتراضات گسترده که تنها حساسیت مخاطب بین المللی را تحریک کرده و گیشه های این فیلم را پربارتر می سازد، درصدد تعریف راه های برای بایکوت داخلی و بین المللی این آثار برآمد و ابتکار عمل را در این زمینه به کار گرفت و البته در پی تولید آثار تاریخی درباره آن دوران تاریخی به عنوان پاسخ نشست؟ در زمینه تاکنون چه تا اندازه اندیشیدهایم؟