قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سرخط خبرها
خانه / ورزش / توصیه های کوه نوردی

توصیه های کوه نوردی

خوردن و آشاميدن در كوهستان و ارتفاعات يكي از ضروري ترين اصول كوهنوردي به شمار مي رود چراكه با توجه به شرايط جوي و صعود به ارتفاعات و پايين بودن ميزان اكسيژن نوع غذا ،اندازه و مقدار آن نيز بايد تغيير كند زيرا خوردن غذاهاي ديرهضم در ارتفاع بالا باعث تهوع و به هم ريختگي مزاج كوهنورد مي شودو مانع از اجراي برنامه مي گردد.

koh peymayi

معمولا در كوهستان بايد از غذاهاي زود هضم و پر انرژي استفاده نمود كه هم در بالارفتن و صعود شما را ياري نمايد و هم باعث سنگين نشدن معده و كوله پشتي نشود.در زير به چند توصيه در باره تغذيه در كوهستان توجه نماييد.

أ.براي اجراي يك برنامه كوهنوردي يك روزه يا چند روزه مي توان چند روز قبل از برنامه با يك رژيم غذايي مقوي به ذخيره كردن انرژي در بدن پرداخت.

ب‌.غذاي كوهستان بايد مقوي ،مغزي ،سبك ،زود هضم و پركالري باشد.

ت‌.براي تلاش هاي سنگين بايد به بدن خود مواد كالري زاي مخصوص برسانيم ،هر صد گرم گلوكز 400 كالري انرژي دارد كه به سرعت انسان را گرم مي كند و زود هضم و جذب مي شود.هر صد گرم بادام و گردو نيز 300 تا400 كالري انرژي دارند.

ث‌.هنگام فعاليت هاي كوهنوردي بدن ما به 5/2 تا 4 ليتر آب در شبانه روز نياز دارد البته اين امر به حرارت محيط و فعاليت بدني ما و شرايط جوي ارتباط مستقيم دارد

ج‌. به علت پياده روي و كوهنوردي بدن ما مقداري آب ،نمك،پتاسيم و فسفر از دست مي دهد .پس لازم است هنگام مصرف آب و غذا كمي نمك نيز استفاده و تناول نماييم تا از گرفتگي عضلات و به هم ريختگي تعادل بدن مصون باشيم

ح‌.در كوهستان از خوردن برف پرهيز كنيد چون به سرعت باعث عفونت در بدن و ريه ها مي گردد در صورت كمبود آب و در دسترس بودن برف حتما آن را به صورت مايع در اورده وبراي جلوگيري از عفونت و اسهال و پايين آوردن فشار خون به آن قند،نمك و يا عصاره ميوه بيفزاييد.

خ‌. بعد از فعاليت هاي سنگين و سربالايي هاي سخت كه دماي بدن به شدت بالا مي رود آب سرد به دستگاه گوارش و كليه ها و ريه صدمه مي زند بعد از كمي استراحت مي توانيد به مقدار لازم آب بنوشيد و مواد هيدرو كربنات و قندي مصرف نماييد.

د‌.هميشه مقداري مواد غذايي اضافي در كوله تان به عنوان ذخيره داشته باشيد زيرا كوهستان و آب و هواي آن ممكن است شما را از حركت باز بدارد و مجبور باشيد يك يا چند روز در كوه بمانيد.

ذ‌. از غذاهاي كنسرو شده صنعتي استفاده نكنيد چون گاهي اوقات باعث مسموميت شديد شده و به علت دور بودن بيمارستان و كمبود اكسيژن در كوهستان مرگ كوهنورد حتمي است

ر‌.قبل از شروع برنامه و در خلال آن هيچ گاه با شكم پر اقدام به صعود نكنيد زيرا احتياج بدن به اكسيژن براي هضم غذا در ارتفاعات و بخصوص هنگام صعود ممكن است شما را با مشكل مواجه سازد در صورت امكان بعد از صرف غذا يك ساعت استراحت كنيد . در غير اينصورت غذا را به مقدار كم و به طور متناوب بخوريد و توصيه هاي پزشكي كوهستان مبني بر كم خوردن و استفاده بيشتر از ميوه ها و سبزي جات است.

ز‌.هنگام شب با استفاده از سوپ ،آب و املاح و مواد معدني دفع شده بدن را جايگزين نماييد.

س‌. هر يك ساعت پياده روي و كوه پيمايي  5 دقيقه استراحت و از ميوه جات و بيسكويت (هيدرو كربنات ها) استفاده نماييد تا قند خونتان پايين نيايد و در صعود دچار مشكل نشويد.

ش‌.فرا ر كردن در كوه به سمت بالادست باعت بالا رفتن ضربان قلب(بيماري آلكالوز) و حمله هاي قلبي مي گردد و در سراشيبي ها باعث از بين رفتن زانوها مي شود ،پس در سراشيبي ها حتما از باتون استفاده نماييد چون بايد با اين زانو ها غريب 70 سال بايد زندگي كنيد.

درباره ی raha Mohajer

RAHA Mohajer
نویسنده و فعال سیاسی و اجتماعی که با عنوان مستعار رها مهاجر شناخته می شود .

مطلب پیشنهادی

مشکلتان تورم است؟ ورزش کنید!!

مشکلتان تورم است؟ ورزش کنید!!

بعضی ها وقتی برای مدتی روی مبل یا پشت میز کار می نشینند، احساس می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.