قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سرخط خبرها
خانه / ورزش / توصیه های کوه نوردی

توصیه های کوه نوردی

خوردن و آشامیدن در کوهستان و ارتفاعات یکی از ضروری ترین اصول کوهنوردی به شمار می رود چراکه با توجه به شرایط جوی و صعود به ارتفاعات و پایین بودن میزان اکسیژن نوع غذا ،اندازه و مقدار آن نیز باید تغییر کند زیرا خوردن غذاهای دیرهضم در ارتفاع بالا باعث تهوع و به هم ریختگی مزاج کوهنورد می شودو مانع از اجرای برنامه می گردد.

koh peymayi

معمولا در کوهستان باید از غذاهای زود هضم و پر انرژی استفاده نمود که هم در بالارفتن و صعود شما را یاری نماید و هم باعث سنگین نشدن معده و کوله پشتی نشود.در زیر به چند توصیه در باره تغذیه در کوهستان توجه نمایید.

أ.برای اجرای یک برنامه کوهنوردی یک روزه یا چند روزه می توان چند روز قبل از برنامه با یک رژیم غذایی مقوی به ذخیره کردن انرژی در بدن پرداخت.

ب‌.غذای کوهستان باید مقوی ،مغزی ،سبک ،زود هضم و پرکالری باشد.

ت‌.برای تلاش های سنگین باید به بدن خود مواد کالری زای مخصوص برسانیم ،هر صد گرم گلوکز ۴۰۰ کالری انرژی دارد که به سرعت انسان را گرم می کند و زود هضم و جذب می شود.هر صد گرم بادام و گردو نیز ۳۰۰ تا۴۰۰ کالری انرژی دارند.

ث‌.هنگام فعالیت های کوهنوردی بدن ما به ۵/۲ تا ۴ لیتر آب در شبانه روز نیاز دارد البته این امر به حرارت محیط و فعالیت بدنی ما و شرایط جوی ارتباط مستقیم دارد

ج‌. به علت پیاده روی و کوهنوردی بدن ما مقداری آب ،نمک،پتاسیم و فسفر از دست می دهد .پس لازم است هنگام مصرف آب و غذا کمی نمک نیز استفاده و تناول نماییم تا از گرفتگی عضلات و به هم ریختگی تعادل بدن مصون باشیم

ح‌.در کوهستان از خوردن برف پرهیز کنید چون به سرعت باعث عفونت در بدن و ریه ها می گردد در صورت کمبود آب و در دسترس بودن برف حتما آن را به صورت مایع در اورده وبرای جلوگیری از عفونت و اسهال و پایین آوردن فشار خون به آن قند،نمک و یا عصاره میوه بیفزایید.

خ‌. بعد از فعالیت های سنگین و سربالایی های سخت که دمای بدن به شدت بالا می رود آب سرد به دستگاه گوارش و کلیه ها و ریه صدمه می زند بعد از کمی استراحت می توانید به مقدار لازم آب بنوشید و مواد هیدرو کربنات و قندی مصرف نمایید.

د‌.همیشه مقداری مواد غذایی اضافی در کوله تان به عنوان ذخیره داشته باشید زیرا کوهستان و آب و هوای آن ممکن است شما را از حرکت باز بدارد و مجبور باشید یک یا چند روز در کوه بمانید.

ذ‌. از غذاهای کنسرو شده صنعتی استفاده نکنید چون گاهی اوقات باعث مسمومیت شدید شده و به علت دور بودن بیمارستان و کمبود اکسیژن در کوهستان مرگ کوهنورد حتمی است

ر‌.قبل از شروع برنامه و در خلال آن هیچ گاه با شکم پر اقدام به صعود نکنید زیرا احتیاج بدن به اکسیژن برای هضم غذا در ارتفاعات و بخصوص هنگام صعود ممکن است شما را با مشکل مواجه سازد در صورت امکان بعد از صرف غذا یک ساعت استراحت کنید . در غیر اینصورت غذا را به مقدار کم و به طور متناوب بخورید و توصیه های پزشکی کوهستان مبنی بر کم خوردن و استفاده بیشتر از میوه ها و سبزی جات است.

ز‌.هنگام شب با استفاده از سوپ ،آب و املاح و مواد معدنی دفع شده بدن را جایگزین نمایید.

س‌. هر یک ساعت پیاده روی و کوه پیمایی  ۵ دقیقه استراحت و از میوه جات و بیسکویت (هیدرو کربنات ها) استفاده نمایید تا قند خونتان پایین نیاید و در صعود دچار مشکل نشوید.

ش‌.فرا ر کردن در کوه به سمت بالادست باعت بالا رفتن ضربان قلب(بیماری آلکالوز) و حمله های قلبی می گردد و در سراشیبی ها باعث از بین رفتن زانوها می شود ،پس در سراشیبی ها حتما از باتون استفاده نمایید چون باید با این زانو ها غریب ۷۰ سال باید زندگی کنید.

درباره ی raha Mohajer

raha Mohajer
نویسنده و فعال سیاسی و اجتماعی که با عنوان مستعار رها مهاجر شناخته می شود .

مطلب پیشنهادی

مشکلتان تورم است؟ ورزش کنید!!

مشکلتان تورم است؟ ورزش کنید!!

بعضی ها وقتی برای مدتی روی مبل یا پشت میز کار می نشینند، احساس می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.